Eleverne i centrum

I den årlige undersøgelse fra Cepos for folkeskolernes evner til at løfte elevernes faglige niveau var den bedste folkeskole i Gladsaxe nr. 236. Og det til trods for at Gladsaxe Kommune har et af landets dyreste folkeskoler. Det skal vi gøre bedre.

Vi ønsker en folkeskole, der giver eleverne den nødvendige faglige viden for, at de kan klare sig i livet. Folkeskolen skal ikke opdrage eleverne. Det er forældrenes opgave.

Vi vil arbejde for en folkeskole, som giver eleverne gode faglige færdigheder i dansk, matematik og sprog. Som konservative ønsker vi også, at prioritere dannelsesfag som historie og religion. Det er vigtige fag for at man kan forstå det danske samfund.

Rullende skolestart

Mange elever starter et år senere i skole end de skulle fordi de ikke er modne nok ved skolestart i august. Flere kommuner i Danmark har derfor indført en rullende skolestart flere gange om året hvor den enkelte elev begynder i skolen når man er parat.  Vi vil indføre en lignende model i Gladsaxe.

En folkeskole for den enkelte

Mennesker er forskellige. Det er skoleelever også. Vi ønsker en folkeskole, der er tilpasset den enkelte elevs evner og interesser. Eleverne skal allerede fra 6. klasse have mulighed for at vælge linjer, som er tilpasset deres evner og interesser. Det kan f.eks. være en IT-linje eller håndværkerlinje.

Når skolegangen tager udgangspunkt i den enkelte elevs evner og interesser vil det faglige niveau blive hævet.

Stop for modersmålsundervisning

En rapport fra Undervisningsministeriet har vist, at modersmålsundervisning ikke gør indvandrerbørn bedre til dansk. Undervisningen opfylder derfor ikke sit behov og er dermed et spild af skattekroner. Vi vil derfor arbejde for at Gladsaxe i fremtiden ikke tilbyder modersmålsundervisning.

Det vil vi

Hæve det faglige niveau i folkeskole

Rullende skolestart

Flere skolelinjer tilpasset den enkle elev