Hvem skal køre med letbanen?

I 2036 skal 50.000 passagerer hver dag tage en tur med letbanen. I dag kører ca. 20.000 passagerer hver dag med 300S og 30E som letbanen skal erstatte.  

Letbanetilhængerne taler meget om skinneeffekten, hvor letbanen vil tiltrække flere passagerer end de nuværende busser.  Skinneeffekten er på 150%. Det er meget. Specielt når man i Ålborg kun havde en skinneeffekt på 25%.  

I sine prognoser regner Hovedstadens Letbane, at 4.000 bilister hver dag vil skifte bilen ud med letbanen.  

Hvor skal de mange nye passagerer komme fra? Det skylder letbanetilhængerne borgerne et svar på.  Letbanen kan måske tiltrække 10.000 flere passagerer om dagen. Men ikke 30.000 nye passagerer hver dag.  

Letbanen budgetterer med en årlig indtægt på mere end 200 millioner kr. Det betyder, at fordobler letbanen antallet af passagerer i forhold til i dag, vil der mangle indtægter for 50 millioner kr.  Den ekstra regning skal betales af regionen og kommunerne.  

For regionen skal regningen betales ved besparelser på budgettet, mens kommunerne kan vælge, at hæve skatterne.

I forvejen har letbanen allerede ”mistet” passagerer, fordi staten ikke har afsat penge til flytning af Herlev og Glostrup stationer. 15 % færre passagerer er, hvad borgmestrene i ”letbanekommuner” selv har skrevet til Trafikministeren. Alene det giver et tab på 30 millioner kr. om året. Heraf skal skatteborgerne i Lyngby-Taarbæk betale ca. 10% af beløbet.

Letbanetilhængerne leger med den kommunale økonomi og velfærden. Ikke bare når letbanen bygges, men også i de næste 40 år.

Der er simpelthen ikke de passagerer til letbanen, som tilhængerne påstår. Letbanen er ikke andet end et prestigeprojekt for nogle lokalpolitikere, som der ikke er passagerer til.

Foto: Benediktv