Stop for letbanens støjhelvede

Høj støj på op til 76 dB hvert 2.5 min hver eneste dag fra morgen til aften er den fremtid, de nærmeste naboer til den kommende letbane kan se frem til, når letbanen åbner i 2025, og togene fra Siemens kører forbi deres vinduer.

76 db støj er det dobbelte af den i dag af Miljøstyrelsen tilladte støj fra jernbaner.

Alle er enige om, at mange danskere hvert år bliver syge af for høj støj. Det har mange politikere erkendt. På den københavnske vestegn kræver de lokale politikere, at der gøres noget ved støjen fra f.eks. motorvejene.

Det kan derfor undre, at de samme politikere fra SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet støtter letbanen uden, at sikre at de mange tusinde borgere som bliver ramt af støj fra letbanen både i anlægsfasen og når letbanen er i drift, at der er midler til effektiv støjbekæmpelse.

WHO har netop udgivet en rapport, hvor man anbefaler en støjgrænse på 53 dB. Det er et støjniveau 3 gange under den støj, som de hårdest ramte til letbanen dagligt må leve med i de næste 40 år.

Det er ikke tilfredsstillende, at letbanetilhængerne efterlader tusinde af borgere med usælgelige huse, fordi ingen vil leve i et støjhelvede.

Hovedstadens Letbane må fremlægge en klar plan for, hvordan ingen borgere kommer til at leve i et støjhelvede før byggeriet af letbanen for alvor går i gang.

Det er ironisk, at de politikere som taler om bekæmpelse af vejstøj, støtter en letbane, som larmer over Miljøstyrelsens grænseværdier.

Letbanen virker mere og mere som et projekt, der vil få bygningen af Herlev Sygehus og Arken til, at fremstå som økonomisk sunde og velplanlagte byggerier.