Ud af burkaen – ind på arbejdsmarkedet

Alt for mange ikke-vestlige kvinder har ingen kontakt til det danske samfund, og har aldrig haft et arbejde. Det er dårligt for integrationen, at vi har grupper i samfundet, der ikke har kontakt til danskerne og arbejdsmarkedet. Det skaber et parallelsamfund, som vi bør bekæmpe.

Ugebrevet A4 offentliggjorde fornyligt en undersøgelse, der viste, at i Gladsaxe udgør indbyggere fra ikke-vestlige lande 11.6 % af borgerne, men 36 % af alle borgere på kontanthjælp. Det er helt skævt.

Mange kvinder er uden for arbejdsmarkedet, fordi deres mænd og familie ikke giver dem lov til at arbejde.

Skal vi sikre en bedre integration og bryde den sociale isolation, er det nødvendigt, at flere kvinder fra ikke-vestlige lande kommer ud på arbejdsmarkedet. Kontanthjælp er med til at fastholde mange kvinder i hjemmet. At fratage borgere kontanthjælp, hvis de reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, bør ikke være kontroversielt. Muligheden er der allerede i dag. Man skal bare bruge den. Hvis familien nægter deres kvindelige familiemedlemmer at arbejde, skal de mærke deres valg på pengepungen.

De ikke-vestlige indvandrere, der år efter år er på kontanthjælp, og som ikke lider af traumer, bør have en fast hjælpende hånd for at blive selvforsørgende. Der bør opstilles klare mål for kontanthjælpsmodtagerne. Opfylder de ikke disse mål fordi de ikke viser vilje til at blive selvforsørgende, bør man stoppe for deres kontanthjælp. Det skaber i længden den bedste integration.

Foto: https://www.flickr.com/photos/lenicphoto/