Nyt fra Henrik

Gør det let at være iværksætter i Danmark

Det er 1000s af danske virksomheder og iværksættere, som skaber grundlaget for vores velfærdsstat, når de skaber nye produkter og masser af arbejdspladser. Men skal virksomheder kunne produktudvikle og vokse, skal vi skabe de bedste rammer for både nye og eksisterende virksomheder. Og det skal være bedre forhold end i... Læs mere

Læg låg på støjen

Mange hundrede tusinde borgere i Storkøbenhavn lider hver dag under den alt for høje motorvejsstøj. Det skal der sættes en stopper for. Mange må leve med vejstøj på mere end 70 dB. Det er 8 gange over det af WHOs anbefalede støjniveau på 53 dB. Høj vejstøj er ikke kun... Læs mere

Hvad er hurtigst letbane eller bus?

Når politikerne har solgt letbanen til vælgerne har et af de vigtigste salgsargumenter været, at letbanen er hurtigere end de busser, der i dag kører på Ring 3. Men vil letbanen være hurtigere end de to busruter 300S og 30E, som letbanen skal afløse? Det er mulig at undersøge, da... Læs mere

Den perfekte mørklægningslov

Da folketinget i 2013 vedtog en ny offentlighedsloven, blev den fra mange sider kritiseret for at være en mørklægningslov frem for en offentlighedslov. Mange journalister og borgere har siden offentlighedsloven blev vedtaget i 2013 løbet panden mod en mur, når de har anmodet om aktindsigt hos de offentlige myndigheder, hvis... Læs mere

Gladsaxe har ikke brug for flere letbaner

Endnu før den første letbaneskinne er lagt på Ring 3, skal politikerne i Gladsaxe Byråd have en temadrøftelse, om Gladsaxe sammen med København skal bygge en ny letbane fra Gladsaxe Trafikplads via Mørkhøj Parkalle, Tingbjerg og Frederikssundsvej til Nørrebro Station. En sådan letbane vil anslået koste 3 milliarder kroner, og... Læs mere

Det manglende EU-udbud af letbanen

Hovedstadens Letbane (HL) har ikke sin egen administration, men køber alle ydelser af Metroselskabet. HL og Metroselskabet deler således både adresse og direktør. Hvert år betaler HL ca. 25 millioner kr. til Metroselskabet for administration af letbanen. Samlet har kontrakten en værdi af 250 millioner kr. over 10 år. Det... Læs mere

Stop for letbanens støjhelvede

Høj støj på op til 76 dB hvert 2.5 min hver eneste dag fra morgen til aften er den fremtid, de nærmeste naboer til den kommende letbane kan se frem til, når letbanen åbner i 2025, og togene fra Siemens kører forbi deres vinduer. 76 db støj er det dobbelte... Læs mere